ماهي غذاي افسانه يي


 






 
ماهي يک غذاي افسانه يي است که تنوع زيادي در طعم، بافت گوشتي و نحوه ي پخت دارد و مقدار اسيدهاي چرب و اشباع شده ي آن بسيار کم است. ماهي داراي اسيدهاي چرب امگا 3 است که مي تواند به کاهش کلسترول کمک کند. ماهي مقدار کالري ناچيزي دارد و يک غذاي کامل براي يک رژيم غذايي مناسب به حساب مي آيد. غذاهاي دريايي از نظر مواد مصرفي مانند آهن، مس و سلنيوم بسيار غني هستند. ماهي منبع خوبي از ويتامين ها است که باعث سلامت بافت هاي عصبي بدن مي شود و استخوان ها و دندان ها را قوي و محکم و پوست را براق و زيبا مي کند.

ماهي غذاي مغز
 

ماهي به عنوان غذاي مغز شناخته شده است. افراد قديمي و داستان هاي کهن از ماهي به عنوان عاملي براي افزايش هوش ياد مي کنند. مطالعات و تحقيقاتي که روي هشتصد مرد و زن 94 تا 65 ساله به منظور ارتباط بين مصرف ماهي و کاهش بروز آلزايمر انجام شده است، نشان مي دهد در افرادي که هفته يي حداقل يک بار ماهي مصرف مي کنند نسبت به آنهايي که ماهي نمي خورند درصد بروز آلزايمر بطور چشمگيري کاهش مي يابد. اين مطالعه اثرات مثبت اسيدچرب امگا3 در مغز را تاييد مي کند. اسيد چرب امگا 3 (D.H.A) در حفظ سلامت غشاي سلول هاي مغزي و ارتباط آنها مؤثر است. شما مي توانيد ليست غذاي روزانه ي خود را بهبود ببخشيد و مغز، ذهن و قلب خود را سلامت نگه داريد: در صورتي که مقدار بيشتري ماهي روغني مانند تن، سالمون، مکول و ساردين به برنامه ي غذايي خود اضافه کنيد.

تاثير شيوه ي پخت ماهي در بيماري هاي قلبي و عروقي
 

به گفته ي محققان، مصرف تن ماهي و ماهي پخته خطر بروز سکته مغزي را در دوران کهنسالي کاهش مي دهد. بر اساس همين پژوهش ها خوردن ماهي سرخ شده يا ساندويچ ماهي خطر اين عارضه را افزايش مي دهد. همچنين خوب است بدانيد که تاثير ماهي بر روي بيماري هاي قلبي و عروقي نيز به نوع پختن اين ماده ي خوراکي ومصرف آن در شيوه هاي مختلف پخت بستگي دارد.

تاثير ماهي در بهبود آرتروز
 

مصرف ماهي هاي روغني در بهبود بيماري هاي التهابي چون آرتروز مفاصل مؤثر است. در همين رابطه بررسي پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان مي دهد گروهي از اسيدهاي چرب که از اسيد چرب امگا 3 توليد مي شود، با جلوگيري از مهاجرت سلول هاي ايمني از بروز واکنش هاي شديد التهابي در بيماري هاي خود ايمن و آسيب رساندن سلول هاي ايمني و بدن به بافت هاي بدن مانند، بافت غضروفي مفاصل جلوگيري مي کند. از آنجا که ماهي هاي روغني مانند ماهي آزاد و قزل آلا اصلي ترين منابع چربي امگا 3 در طبيعتند، پژوهشگران مصرف مقادير کافي ماهي را در رژيم غذايي براي بهبود آرتروز توصيه مي کنند.

تاثيرات روغن ماهي
 

پژوهشگران آمريکايي دريافته اند که اسيد چرب موجود در روغن ماهي روند پيشرفت بيماري و از دست دادن بينايي را در بيماران مبتلا به التهاب شبکيه کند مي کند. دانشمندان مي گويند که اسيد «DHF» براي تقويت بينايي لازم است و اين اسيد به وفور در روغن يافت مي شود. همچنين مصرف مقدار کافي روغن ماهي مي تواند به ميزان پنجاه درصد از تکرار سکته هاي بعدي بکاهد. پيروي از يک رژيم غذايي کم چرب به همراه مصرف روغن ماهي اثر چشمگيري در اين زمينه دارد. اين رژيم غذايي به ويژه براي جلوگيري از انسداد مجدد رگ ها بسيار مؤثر است. اثراتي که روغن ماهي بر روي سيستم قلبي عروقي دارد. عبارت است از: مخالفت از چسبندگي پلاکت ها و انعقاد خون در رگ ها، کاهش تنگي رگ ها، افزايش جريان خون، کاهش فيبرينوژن، کمک به باز شدن لخته هاي تشکيل دهنده، کاهش آسيب هاي وارده به سلول ها از طريق راديکال هاي آزاد، افزايش کلسترول مفيد خون يعني افزايش انعطاف پذيري سلول ها، فشار خون سرخرگي و ...

ماهي منبع خوب کلسيم
 

گوشت ماهي و آبزيان حاوي ويتامين (A.K.B.D) و املاحي نظير فسفر، يد و روي است و از خواص و فوايد بسيار زيادي برخوردار است. به همين دليل خانواده ها بايد حداقل هفته يي دو تا سه بار ماهي مصرف کنند و الگوي تغذيه يي خود را به سمت استفاده ي هميشگي از آبزيان تغيير دهند. ساير محصولات دريايي نظير ميگو و ماهي ساردين و کيلکا نيز از خواص زيادي برخوردارند و ماهي هايي چون ساردين و کيلکا چون با استخوان خورده مي شوند و منبع خوبي براي کلسيم هستند. مصرف ماهي در تمام دوران زندگي بخصوص در دوران بارداري و شيردهي ضروري است و مصرف آن دو تا سه بار در هفته به ميزان سيصد تا چهار صد گرم توصيه مي شود.

منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 97.